Przedstawiamy pierwszą część cyklu „Najczęściej popełniane błędy na siłowni”. Zapoznaj się z nimi żeby mieć pewność, że unikniesz ich podczas swojej przygody z żelaznym sportem.

1. Pomijanie rozgrzewki

Chociaż może to się wydawać niezwykle kuszące w kwestii oszczędności czasu, pomijanie rozgrzewki jest jednym z absolutnie największych błędów popełnianych przez niedoświadczonych bywalców siłowni. Stanowi prostą drogę do nabawienia się urazu lub nawet trwałej kontuzji. Niezależnie od tego jak mało masz czasu danego dnia, pamiętaj, że lepiej wykonać o jedno ćwiczenie mniej, ale przeprowadzić rozgrzewkę niż później pokutować przez wiele dni, a być może nawet i do końca życia. Dołącz do swojego planu zarówno rozgrzewkę na dowolnej maszynie aerobowej, jak i rozgrzewkę stawową. Całość powinna Ci zająć około 15 minut. Dzięki temu stawy i mięśnie zostaną odpowiednio przygotowane do treningu.

2. Trenowanie w ten sam sposób przez dłuższy czas

Nieustanne powtarzanie tych samych ćwiczeń, założeń treningowych szybko się nudzi i prowadzi do utknięcia w tzw. martwym punkcie. Jeżeli do tej pory tak postępowałeś, to niestety nie masz prawa oczekiwać spektakularnych rezultatów, których na pewno w głębi duszy spodziewasz się od dłuższego czasu. Twój plan treningowy powinien co kilka tygodni ulegać zmianom. Dotyczy to zarówno wprowadzenia do niego nowych ćwiczeń, jak i zmian obciążenia, używanych maszyn, ilości serii, powtórzeń, czasu trwania faz powtórzeń czy też długości przerw pomiędzy seriami. Co pewien czas warto również zamieniać kolejność trenowanych partii mięśniowych, bądź zmieniać ilość treningów na przestrzeni tygodnia. Dla optymalnych rezultatów najlepiej wykonywać dany plan treningowy około 4 – 8 tygodni zanim poddasz go zmianom. Jeżeli trenujesz na poważnie, niezwykle istotnym elementem jest prowadzenie dziennika treningowego, który umożliwi Ci monitorowanie nie tylko Twoich postępów, ale również odnotowanie momentu adaptacji mięśni do danego planu treningowego.

3. Wykonywanie ćwiczeń aerobowych przed treningiem siłowym

Ćwiczenia aerobowe są u wielu pasjonatów żelaza nieodłącznym elementem sesji treningowej. O ile wyżej wymieniony typ treningu w połączeniu z treningiem siłowym wykonany w odpowiedniej kolejności, formie i czasie trwania potrafi zdziałać cuda, o tyle czasami możemy uzyskać efekt zupełnie odwrotny.
Przykładowo, wykonanie 30-minutowego szybkiego biegu tuż przed ciężkimi seriami przysiadów nie jest dobrym pomysłem. Nawet lekkie, dodatkowe zmęczenie przed walką z ciężarem może doprowadzić do pogorszenia techniki i koncentracji, a co za tym idzie – stwarza ryzyko potencjalnej kontuzji. Jest to jeden z głównych powodów dlaczego trening aerobowy należy wykonywać dopiero po treningu siłowym, który wymaga od nas większego skupienia i mobilizacji układu nerwowego.

Iron Nation



Projekt mitco.pl