Życie bez wody nie istnieje. Musimy stale przyjmować świeżą wodę do naszego organizmu w celu odpowiedniego jego nawodnienia. Woda potrafi zdziałać cuda przy wielu powszechnych dolegliwościach takich jak: ból głowy, zmęczenie czy ból stawów. Możemy przeżyć tygodnie bez jedzenia, ale bez wody jedynie 3 dni. Najlepiej, aby woda, którą dostarczamy do organizmu była mineralna i niegazowana. Kobiety bezpodstawnie obawiają się wyższych numerków na wadze nie do końca zdając sobie sprawę z przemian zachodzących w ich organizmie. „Wczoraj trenowałam nogi i dzisiaj ważę więcej, chyba powinnam mniej jeść”. „Nie będę tyle pić, bo później puchnę i ważę więcej”. To tylko kilka przykładów tego, co często można usłyszeć i aż strach się bać jakie kroki taka osoba podejmie, aby waga pokazała mniejszą wartość. Powody, dla których warto pić wodę:

 

  • Pozwala na utrzymanie równowagi płynów w organizmie

 

Twoje ciało w około 70-80% składa się właśnie z wody. Jest ona niezbędna do sprawnego zachodzenia wszelkich przemian w naszym organizmie takich jak: trawienie, wchłanianie, krążenie, produkcja śliny, transport składników odżywczych, utrzymanie stałej temperatury ciała. Woda stanowi około 85% mózgu, około 80% krwi i około 70% tkanki mięśniowej. Wszystkie makroskładniki odżywcze (węglowodany, białka, tłuszcze) transportowane są do krwioobiegu właśnie dzięki wodzie.

 

  • Pomaga kontrolować ilość dostarczonych kalorii

 

Picie wody podczas odchudzania jest zadaniem nadrzędnym o ile chcemy, aby redukcja tkanki tłuszczowej przebiegała pomyślnie. Stosunkowo dużo wody zawierają warzywa (ostrożnie z warzywami skrobiowymi pod względem dostarczonych do organizmu kalorii!), którym nadaje ona objętość, i którymi możesz rozkoszować się do woli.

 

  • Przyspiesza odchudzanie

 

Woda jest niezbędna do zachowania prawidłowego krążenia. Poziom tlenu w krwiobiegu jest większy, gdy organizm jest odpowiednio nawodniony. Im więcej dostępnego tlenu, tym więcej tłuszczu zostanie spożytkowane na energię. Bez obecności tlenu organizm nie może w sposób wydajny zamieniać tłuszczu w energię. Poza tym, że dzięki odpowiedniemu nawodnieniu będziesz spalać więcej tłuszczu, to również ze względu na podniesiony poziom tlenu będziesz mieć więcej energii.

 

  • Pomaga pozbyć się nadmiaru wody

 

Dokładnie tak. Picie wody zmniejsza zatrzymywanie wody w organizmie. Gdy w organizmie brakuje wody zaczyna on ją gromadzić w komórkach na cięższe czasy, gdy będzie bardziej potrzebna (zupełnie jak z głodówką). Innymi słowy Twoja skóra staje się miękka i napuchnięta.

 

  • Pomaga zenergetyzować mięśnie

 

Komórki mięśniowe nie będące w stanie równowagi płynów i elektrolitów wysychają, co powoduje zmęczenie mięśniowe. Odpowiednie nawadnianie i dostarczanie płynów oraz elektrolitów utraconych z potem podczas ciężkich treningów jest zatem kluczowe.

 

  • Sprawia, że skóra wygląda młodziej

 

Twoja skóra pełniąc funkcję bariery ochronnej przed nadmierną utratą płynów gromadzi duże ilości wody. Odwadnianie jej powoduje, że staje się sucha i pomarszczona, co można łatwo naprawić prawidłowym i regularnym jej nawadnianiem.

 

  • Pomaga nerkom

 

Płyny ustrojowe transportują zbędne produkty przemiany materii (metabolity) do wewnątrz i na zewnątrz komórek. Główną toksyną w naszym organizmie jest azot mocznikowy we krwi, który jest rozpuszczalnym w wodzie odpadem mogącym przejść przez nerki, aby w dalszej kolejności zostać wydalonym. Twoje nerki wykonują kawał dobrej roboty pozbywając się z Twojego ciała wszelkich toksyn, jeżeli tylko oczywiście prawidłowo się nawadniasz.

 

  • Zapobiega zaparciom

 

Odpowiednia ilość płynów w połączeniu z odpowiednią ilością błonnika pokarmowego stanowi idealne połączenie, ponieważ dzięki płynom błonnik pęcznieje i reguluje pracę jelit. Zbyt mała podaż wody skutkuje kradnięciem przez Twój organizm wody z jelita. Gdy do tego dochodzi pojawiają się problemy z zaparciami.

 

  • Polepsza przyswajalność suplementów

 

Suplementy takie jak kreatyna częściowo zatrzymują wodę w komórkach mięśniowych tym samym tworząc anaboliczne środowisko niezbędne do rozwoju mięśni (hipertrofii). Aby cały mechanizm działał sprawnie potrzebujesz całkiem sporo wody. Jeżeli dodatkowo ciężko trenujesz potrzebujesz również witamin i minerałów. Część witamin jest rozpuszczalna w tłuszczach (A, D, E, K), a reszta w wodzie (B1, B2, B3, B5, B6, B9, B12, C, H) i to właśnie woda stwarza środowisko odblokowujące moc tych witamin.

 

  • Pomaga osobom nadużywającym sodu

 

Jeżeli przesadzasz z podażą soli kuchennej możesz doświadczać chronicznego problemu zatrzymywania wody w organizmie. Wraz ze wzrostem spożywania soli wzrasta ilość zatrzymywanej wody. Nie oznacza to bynajmniej, że od teraz masz całkowicie zrezygnować soli. Nie. Stosuj ją jedynie w umiarkowanych ilościach – około 3 g dziennie, gdyż ona również jest nam niezbędna.

 

Iron Nation

 



Projekt mitco.pl