Solić czy nie solić? Oto jest pytanie… W świecie kulturystyki i fitnessu zdania w kwestii stosowania soli są dość mocno podzielone. Wynika to z faktu nie zrozumienia pewnych jej cech charakterystycznych i unikalnych właściwości, które są w stanie zarówno polepszyć nam formę jak i dość drastycznie ją pogorszyć. Sól kuchenna, gdyż o takiej mowa w dzisiejszym artykule to nic innego jak minerał, nieorganiczny związek chlorku sodu. Sód jest pierwiastkiem chemicznym absolutnie niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania. Zapotrzebowanie na niego jest zdecydowanie wyższe niż w przypadku innych mikroelementów. Jednakże wszystko w życiu musi być z umiarem. I dokładnie tak samo jest z bohaterką naszego artykułu – solą, która to absolutnie nie jest naszym wrogiem! Poznajcie kilka właściwości soli, dzięki którym chętniej będziecie po nią sięgać:

 

  • Wspomaga hipertrofię mięśniową

 

Sód pobudza przyrost, skurcz i rekrutację mięśni (sukcesywne wdrażanie nowych jednostek ruchowych w mięśniu).

    1. Picie wody podczas redukcji masy ciała jest zadaniem nadrzędnym o ile chcemy, aby redukcja ta przebiegała pomyślnie. Stosunkowo dużo wody zawierają warzywa (ostrożnie z warzywami skrobiowymi pod względem dostarczonych do organizmu kalorii!), którym nadaje ona objętość, i którymi możesz rozkoszować się do woli.

 

  • Usprawnia metabolizm węglowodanów

 

W sytuacji, w której sód dostaje się do komórki, tym samym stymuluje wchłanianie glukozy. Ta z kolei zużywana jest jako paliwo bądź też wykorzystywana do syntezy glikogenu mięśniowego. Spełnią więc on tak niezwykle ważną funkcję jak transport glukozy do wnętrza komórki mięśniowej.

 

  • Usprawnia metabolizm białek

 

Aby układ transportujący aminokwasy z przewodu pokarmowego do komórki nabłonka jelita został pobudzony również potrzebny jest sód. Z jelita zaś aminokwasy przenikają do płynów ustrojowych. Sód jest również niezbędny do transportu aminokwasów do wnętrza komórki mięśniowej dla jej wzrostu i regeneracji.

 

  • Poprawia termogenezę

 

Termogeneza to nic innego jak produkowanie ciepła przez organizm. Jest bardzo pożądany przez kulturystów proces. W celu jego podtrzymania należy wdrożyć sód do diety w ilości przynajmniej/minimum 3 g dziennie.

 

  • Retencja wody i jej wydalanie

 

I tutaj pojawia się mamy do czynienia z pewnym paradoksem. Gwałtowny wzrost stężenia sodu przyczynia się do uwalniania aldosteronu – hormon sterydowy wytwarzany przez korę nadnerczy. Aldosteron jak również i inne mineralokortykosteroidy regulują gospodarkę wodno-mineralną ustroju, wpływają na nabłonki kanalików nerkowych, wzmagają resorpcję zwrotną soli sodowych, a także hamują wydalanie wraz z moczem sodu w postaci chlorku sodu.

Płyny ustrojowe transportują zbyteczne produkty przemiany materii (metabolity) do wewnątrz i na zewnątrz komórek. Główną toksyną w naszym organizmie jest azot mocznikowy we krwi, który jest rozpuszczalnym w wodzie odpadem mogącym przejść przez nerki, aby w dalszej kolejności zostać wydalonym. Twoje nerki wykonują kawał dobrej roboty pozbywając się z Twojego ciała wszelkich toksyn, jeżeli tylko oczywiście prawidłowo się nawadniasz.

Odpowiednia ilość płynów w połączeniu z odpowiednią ilością błonnika pokarmowego stanowi idealne połączenie, ponieważ dzięki płynom błonnik pęcznieje i reguluje pracę jelit. Zbyt mała podaż wody skutkuje kradnięciem przez Twój organizm wody z jelita. Gdy do tego dochodzi pojawiają się problemy z zaparciami.

Suplementy takie jak kreatyna częściowo zatrzymują wodę w komórkach mięśniowych tym samym tworząc anaboliczne środowisko niezbędne do rozwoju mięśni (hipertrofii). Aby cały mechanizm działał sprawnie potrzebujesz całkiem sporo wody. Jeżeli dodatkowo ciężko trenujesz potrzebujesz witamin i minerałów. Część witamin jest rozpuszczalna w tłuszczach (A, D, E, K), a reszta w wodzie (B1, B2, B3, B5, B6, B9, B12, C, H) i to właśnie wody stwarza środowisko odblokowujące moc tych witamin.

Jeżeli przesadzasz z podażą soli kuchennej możesz doświadczać chronicznego problemu zatrzymywania wody w organizmie. Wraz ze wzrostem spożywania soli wzrasta ilość zatrzymywanej wody. Nie oznacza to bynajmniej, że od teraz masz całkowicie zrezygnować soli. Stosuj ją natomiast w umiarkowanych ilościach – około 3 g dziennie, gdyż ona również jest nam potrzebna.

 

Iron Nation

 



Projekt mitco.pl